Moeite met motivatie

Over een gebrek aan motivatie

Logo MijnAutisme

Iedereen heeft er vast wel eens last van gehad, een gebrek aan motivatie. En ook ik heb hier regelmatig last van. Soms ook stiekem tijdens het schrijven van een artikel. Maar hoe komt dat toch? Wat is de reden dat je een gebrek hebt aan motivatie? En vooral, hoe kom je aan meer motivatie?

Gebrek aan motivatie

Het is handig om voor jezelf eens te gaan onderzoeken waar dit gebrek aan motivatie vandaan komt. Komt het door mentale of lichamelijke problemen? Komt het door een gebrek aan vaardigheden? Of ben je niet geïnteresseerd in wat je moet gaan doen? Stel je misschien te hoge eisen? Of hebben juist anderen te hoge verwachtingen? Wat het ook is, kijk eerst naar de reden achter het gebrek aan motivatie. Sommige dingen zijn namelijk gemakkelijk op te lossen.

Weinig energie

Eén van de redenen dat je geen motivatie kunt hebben, is door het gebrek aan energie. Dit kan simpelweg komen doordat je te weinig hebt geslapen of misschien wel te weinig hebt gegeten. Zelfs te weinig drinken kan hiervan de oorzaak zijn. Maar er kunnen ook serieuzere zaken spelen, zoals het hebben van een burn-out of een depressie. Kijk of je jezelf fysiek en mentaal goed verzorgd, want dat is de eerste stap.

Wanneer je ontdekt dat het door één van deze redenen komt, kun je het vaak gemakkelijk zelf oplossen. Ga wat eerder naar bed, eet op tijd en wat gezonder, vergeet niet te drinken en zorg ervoor dat je goed ontspant. Wanneer er serieuzere zaken spelen, zoals een burn-out of een depressie, is het aan te raden om hier mee naar een dokter te gaan. Ook wanneer je twijfelt of je dit hebt, kun je beter voor de zekerheid even langs gaan. Voorkomen is beter (en vooral ook veel gemakkelijker) dan genezen!

Iets anders dat kan helpen, is door op deze momenten toch in beweging te komen. Ga bijvoorbeeld een paar lichte huishoudelijke klusjes of andere taken doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de afwas of het wegbrengen van dat ene pakketje. Door de beweging krijg je vaak toch weer iets meer energie, je zorgt voor een gezondere leefomgeving en het kan je een kleine mentale boost geven dat je dan toch weer iets nuttigs hebt gedaan.

Stress

Ook stress kan er voor zorgen dat je weinig motivatie hebt. Het is dan ook grotendeels overlappend met het onderdeel ‘weinig energie’. Stress kan er voor zorgen dat je jezelf slecht verzorgd en kan uiteindelijk doorslaan tot een burn-out of een depressie. Maar stress kan er ook voor zorgen dat je hoofd erg vol zit. Vol met gedachten, tot aan piekeren toe. Doordat je hoofd vol zit met deze gedachten, heb je nog weinig ruimte over voor de activiteiten die je wilt gaan doen.

Wat hierbij handig is, is eerst eens onderzoeken waar de stress vandaan komt. Is het door een sociale activiteit? Door je financiële situatie? Of door je werk? En kijk vervolgens of je iets aan deze situatie kan veranderen. Misschien kun je een sociale activiteit eens overslaan, ergens financieel op besparen en op je werk aangeven waar je moeite mee hebt. Mogelijk valt de stress op te lossen of in ieder geval iets te verbeteren.

Helaas kun je niet altijd je stressfactoren aanpassen of weghalen. Wat je dan het beste kunt doen, is simpelweg accepteren dat het er is. Piekeren over een situatie waar je niks (meer) aan kunt veranderen, heeft namelijk geen zin. Denk daarentegen aan eventuele dingen die je nog wel kunt doen. Wanneer je bijvoorbeeld een heftige ruzie hebt gehad met iemand, kun je dit helaas niet terug draaien. Je kunt wel kijken hoe je dit aan jouw kant kunt proberen op te lossen. Heb je dit geprobeerd, maar werkte het niet? Accepteer het feit dat het een nare situatie is en dat je er alles aan hebt gedaan om het op te lossen. Dit zal zeker flink lastig zijn, maar piekeren heeft helaas geen zin.

Wat je verder nog kunt doen, is ontspannende activiteiten gaan doen. Iets dat je afleidt van hetgeen dat je stress geeft. Lees een boek, doe iets creatiefs of ga eens een lekker stuk wandelen of rennen. Door deze ontspannende dingen te doen, word je stress vanzelf tijdelijk minder. Vergeet dan ook niet om dit regelmatig te gaan doen. Heb je moeite met ontspannen? Plan dan in ieder geval een uur in waarin je iets gaat doen waar je op dat moment zin in hebt en wat je ontspant. Maar ga niet stiekem klusjes of andere taken doen in deze tijd.

En vergeet ook niet om je grenzen aan te geven. Soms hebben mensen hoge verwachtingen van anderen, wat veel stress kan geven. Door je eigen grenzen aan te geven, maar ook door anderen hierop aan te spreken, kun je jezelf veel stress besparen. Vergeet ook niet om je eigen grenzen te accepteren, want ook jij kunt te hoge verwachtingen hebben van jezelf. Zorg voor minder stress en meer motivatie!

Niet interessant genoeg

Als laatste, wat ook veel voorkomend is bij een gebrek aan motivatie, is dat iets niet interessant genoeg is. Het zijn vaak de vervelende, saaie klusjes waar je niet genoeg motivatie voor hebt. Maar het kan ook zijn dat je je werk of school niet interessant genoeg vindt. Vraag je bij het laatste even af of jij jezelf wel genoeg uitdaagt. Is de opleiding wel iets dat bij je aansluit? En is het eigenlijk wel op het juiste niveau? En is het werk wel hetgeen wat je altijd had willen doen? Of is het een sleur geworden waar je in blijft hangen voor je financiële situatie?

Dit is een lastiger punt om aan te pakken, wanneer je weinig motivatie hebt. Veel dingen moeten nu eenmaal, zoals huishoudelijke taken, school of werk. Wat je wel kunt doen, is deze dingen leuker en interessanter maken. Kijk bij je school of werk of je inderdaad wel op de goede plek zit. Het is nooit te laat om van richting of van werk te veranderen. Let er wel op dat je dit financieel gezien wel aan kunt, zodat je hier geen extra stress van krijgt. Wat je ook kunt doen is kijken of je misschien een leuk project op school of werk kunt gaan doen, iets wat je interessant vindt om te doen. En qua huishoudelijke klusjes? Zet eens leuk muziekje of luisterboek op, misschien dat het hierdoor iets leuker gaat worden.

Meer motivatie

Om dus meer motivatie te krijgen, kun je dus het beste eerst eens kijken waarom je geen motivatie hebt. Dit is vaak gemakkelijker op te lossen. Maar wat als je er niet achter komt wat de oorzaak is? Probeer dan eens om de dingen leuker en gezelliger te maken. Dit kan van alles zijn. Een muziekje of luisterboek op de achtergrond laten afspelen, ontspannen voordat je iets gaat doen wat je niet leuk vindt of juist achteraf als beloning of een planning maken waar jij je dan ook echt aan gaat houden. Je kunt jezelf er ook even aan helpen herinneren waarom je deze taak in de eerste instantie ook al weer wilde doen, zoals een bepaald doel dat je hebt gesteld. Of probeer jezelf toch te overtuigen om het nu snel even te doen, zodat je er vanaf bent. Dan kun je bijvoorbeeld fijner je weekend gaan vieren.

Tot slot!

Er zullen helaas altijd dingen blijven bestaan waar je geen motivatie voor zult hebben om het te gaan doen. Onderzoek waar dit vandaan komt en kijk of je dit op kunt lossen. Kun je het niet vinden? Kijk dan wat je kunt doen om je motivatie toch iets omhoog te krijgen. Succes met het vinden van je motivatie!

Zorg goed voor jezelf, neem voldoende ontspanning, maar daag jezelf ook uit!