Sing-a-Song #2 Stick to the Status Quo 

High School Musical

Logo MijnAutisme

Als één liedje met bijbehorende clip de chaos van de middelbare school voor mij goed kan weergeven, is het wel “stick to the status quo” van High School Musical. De onderwerpen die mij opvallen in dit liedje zijn als volgt: de zogenoemde status quo, niet jezelf kunnen en durven zijn, opkomen voor jezelf, erbij willen horen, prikkels en vooroordelen. Het gaat in dit artikel om de problemen die kinderen op de middelbare school kunnen ervaren en hoe hier mee om gegaan kan worden.

Status quo en vooroordelen

Een stukje van het liedje stick to the status quo en snelle, vrije vertaling hiervan. Dit is het stukje dat voor mij in het kort de middelbare school en de bijbehorende rollen beschreef:

“ No, no, no, no
No, no, no
Stick to the stuff you know
If you wanna be cool, follow one simple rule
Don’t mess with the flow, no, no
Stick to the status quo”

“ Nee, nee, nee, nee
Nee, nee, nee
Blijf bij de dingen die je kent
Als je cool wil zijn, volg dan één simpele regel,
Namelijk niet knoeien met de ‘flow’  (ofwel de stroom hoe dingen nu verlopen)
Blijf bij de groep waar je in hoort”

Letterlijk betekent status quo een bepaalde situatie of toestand die in stand gehouden moet worden, zoals bepaalde rollen op school. Je hebt op de middelbare scholen vaak verschillende groepjes en rollen. Bekende hiervan zijn de populaire kinderen, de slimme kinderen, de sportieve kinderen en dan vaak nog de zogenoemde “buitenbeentjes”. Deze laatste groep zijn de kinderen die zich nergens bij voelen horen en hierdoor regelmatig worden buitengesloten.

Ikzelf heb het geluk gehad, dat onze klas hier niet heel erg fan van was. Onze klas was best wel één geheel, maar ook hier heerste deze rollen wel een klein beetje. Toch hoor ik vaak anders en in de vele gevallen hoor ik dat de mensen met autisme zich vaak een “buitenbeentje” voelen. Het is als docent, ouder of klas handig om je ervan bewust te zijn dat deze groepen zich vaak vormen. Vaak wordt het verzwegen dat deze bestaan, maar dit gedrag maakt het probleem niet minder vervelend en aanwezig. Juist door het toe te geven dat dit gebeurt, kun je er met de klas over praten. Hoe geweldig zou het zijn als een klas door deze kennis hechter kan worden, zonder mensen buiten te sluiten? Bewustwording van de status quo en vooroordelen rondom o.a. autisme is dus de eerste stap!

Jezelf zijn en opkomen voor jezelf

Zoals je in de clip ook kunt zien, reageert niet iedereen even positief wanneer je een bepaalde hobby of interesse hebt. Ikzelf was (en ben nog steeds) fan van Disney en Pokémon. Wordt dat op een middelbare school geaccepteerd? Soms wel, soms niet. Maar wat ik zeker weet, is dat jezelf zijn altijd het beste is. Kom op voor de dingen die je leuk vindt en wie jij als persoon bent. En zoals ze zo mooi zongen “Speak your mind and you’ll be heard”. Dit betekent spreek je gedachtes uit en je wordt gehoord. En het klopt, want vroeg of laat zullen mensen je zien en horen hoe jij bent. En hoe beter je in je vel zit, hoe eerder dit zal gebeuren.

Prikkels

Je zag in deze clip heel veel verschillende dingen gebeuren. Nu was dit natuurlijk wel overdreven, want dansende kinderen door het schoolgebouw ga je niet zo heel vaak meemaken. Toch voelde sommige momenten wel degelijk even druk aan. Voor mij waren de pauzes erg druk en de wisselmomenten van lokaal naar lokaal. Er waren voor mij simpelweg teveel leerlingen die zich door de gangen bewogen. Deze clip laat dan ook goed en duidelijk zien hoe chaotisch en druk een middelbare school over kan komen voor iemand met autisme.

Hoe kun je dit aanpakken?

Zoals al aangegeven, zal de status quo vooral vanuit de school aangepakt kunnen worden. Bespreek het met een docent, die samen met de klas het hierover kan hebben. Maar je kunt er ook zelf iets aan doen. Je kunt er zelf van bewust zijn dat dit gebeurt en hierdoor zelf geen mensen buiten gaan sluiten. Maar je kunt het er ook over hebben met je klasgenootjes of met je kind.

Jezelf zijn en voor jezelf opkomen is en blijft voor velen lastig. Velen die hier moeite mee hebben, zullen een cursus of therapie nodig hebben om dit onder te knie te krijgen. Maar onthoud vooral heel goed: Je bent goed zoals je bent! En laat niets of niemand je iets anders wijs maken!

Als laatste de prikkels. Kijk wat de school voor je kan doen of als school zijnde wat je voor de leerlingen kunt doen. Vaak zijn dingen als aparte pauze ruimtes en eerder van lokaal wisselen al een hele grote opluchting!

Tot slot!

Weet dat je goed bent zoals je bent en dat de middelbare school maar een periode is. Voor sommigen een super leuke periode, voor anderen een wat heftigere tijd. Hoe dan ook, je komt deze periode door. Geloof in jezelf, je eigen kunnen en geef je eigen grenzen aan. En wees jezelf, ongeacht wat anderen van je denken.

Wees trots op wie je bent, wat je doet en wat je leuk vindt!