Proef Challenge!

Logo MijnAutisme

Nieuw eten proeven, dat klinkt natuurlijk niet heel erg interessant. Maar zonder dingen te proeven, had jij nooit die lekkere chips of dat lekkere snoepje ontdekt! Door de onderstaande dingen wordt het toch een stuk leuker om iets nieuws te proeven. Daag je vriendjes, ouders of je hele familie uit om hieraan mee te doen!

Proef dagen

Kies één dag of een vaste dag per week uit waarbij je met bijvoorbeeld je hele gezin iets nieuws gaat proeven. Kies vervolgens een thema, zoals snoep, fruit, soep, toetjes, groenten, vegetarisch eten of totaal iets anders. Iedereen die meedoet mag vervolgens één product uitkiezen dat bij het thema past. Je kunt ook creatief zijn, waarbij je bijvoorbeeld een maaltijd gaat bedenken met enkel de kleur groen of juist een wedstrijdje houden wie de lekkerste nieuwe soep heeft uitgekozen!

Wil je moeder niet vegetarisch eten, houdt je vader niet van soep en heeft je broertje of zusje iets tegen groenten? Dat is dan jammer! Want iedereen gaat minimaal 1 hap proberen van elk product. Ik ben benieuwd hoeveel nieuwe dingen jullie gaan proeven en wat jullie het lekkerste gaan vinden! Ben jij ook zo benieuwd?

Samen koken of bakken

Wat ook leuk is om eens te doen, is iets samen koken of bakken. Afhankelijk van hoe oud jij bent, kun jij zelf of samen met een ouder iemand gaan koken of bakken. Kook eens een speciale 3 gangen diner voor iemand zijn verjaardag, dat is dus inclusief lekker toetje! Je kunt er zelfs en eigen menu kaart bij maken. Of verras je ouders eens met iets gezonds wat jij hebt gebakken of gekookt! En als jij het niet leuk vindt om alleen te koken, kijk eens of je samen kunt koken. Misschien met een oma of opa, één van je ouders, een vriend of vriendin. Want samen koken is vaak een stuk leuker dan alleen!

Een feestje op je bord

Is jullie avondeten ook zo saai? Mogen er wel wat meer vormen en kleurtjes op het bord? Mist jullie avondeten een beetje fantasie? Kijk eens of je het avondeten wat op kunt vrolijken. Maak er eens een prachtig kunstwerk van met tomaten-oogjes en een komkommer-mond! Of doe eens alsof je een ware chef-kok bent en dien het eten op met een ‘side-salad’, een garnering en een vleugje saus. Ofwel, met een salade ernaast, iets bovenop het eten zoals nootjes of kruiden en een klein beetje saus.

Vervangen

Wil jij gewoon gezonder eten zonder de bovenstaande activiteiten te doen? Denk dan eens na over wat jij kunt vervangen in je eetpatroon, of wat misschien jullie hele gezin wel kan veranderen. Dit kun je alleen bedenken of samen met iemand. Denk bijvoorbeeld aan één dagje per week zonder vlees, of misschien zelfs wel helemaal veganistisch. Of misschien kun je bruiner brood gaan eten met minder zoet beleg. Of als je helemaal geweldig bezig bent, maak eens een schaal vol groente en fruit als tussendoortje.

Ga jij de challenge aan?

Welke challenge ga jij proberen? En wie daag je uit om mee te doen aan deze challenge? Ik hoop dat jullie veel plezier hebben gehad met deze challenges en dat jullie lekkere nieuwe dingen hebben uitgeprobeerd! Nieuwe, gezonde dingen eten, iedereen kan het!

Ik weet al lang dat jij dat kunt, nu jij nog!